Teljesítmény vs Nyomaték vs Gazdaságosság II. rész

A korábbi bejegyzésemben jeleztem, hogy a címben szereplő fogalomnak a gépkocsivezetésnél is nagy jelentősége van.

Gyakran hallom a gépjárművezetők beszélgetéseiben, hogy “ez a gyártó keréken mért nyomatékot mond” a másik “a motoron mért nyomatékot”….

Tegyük ezt tisztába.

A jelleggörbe az előző poszt képein látható. Ez minden esetben a motorokról készül. Tehát nem a kerekeken jelentkező nyomatékot ábrázolja. Alapvetően a főtengelyen jelentkező erők méréséből állnak rendelkezésre ezek az adatok,a méghozzá próbapadon történő tesztelésekkel.

A kerekeken, helyesen a vonóerő jelenik meg, de ez már egy összetettebb dolog.

A vonóerő már a váltó áttételeiből és a differenciálmű áttételezéseiből következik. Ezek megfelelő méretezése miatt tud a jármüvünk tisztességes erővel dolgozni, vagy nem dolgozni….

Ahhoz, hogy gazdaságosan és jól működtessük a járművet a jelleggörbe ismerete szükséges az autóhoz. Megjegyzem, hogy ha a fogyasztás nem számítana, a kiegyensúlyozott és tartós működtetéshez is szükséges ismerni a megfelelő fordulatszámhoz tartozó nyomatékot (nem a lóerőt!).

A lényeg, hogy a GKI oktatáson meghatároznak egy általános fordulatszámot és tartományt, amelyet a tesztekhez ismernünk kell. De! Ez az ideális tartomány minden motornál más és más helyen van! Nem a motor névleges teljesítménye a meghatározó, hanem a megfelelő nyomaték!

A GKI azt írja, hogy az ideális tartomány felső harmadában kell tartani a fordulatszámot.

Ez valóban megfelel a valóságnak. És miért?

Például, amikor folyamatos haladáskor jön egy kisebb emelkedő ebben a tartományban a motor a maximális nyomaték görbe felső tartományában dolgozik, alacsony fogyasztás mellett. Az emelkedő elérésekor a fordulatszám csökkenni kezd, de továbbra is rendelkezésünkre áll a megfelelő nyomaték a haladáshoz. Ez mindaddig így van, amíg a fordulatszám le nem csökken. Ekkor válik majd szükségessé a visszakapcsolás….

Összefoglalva: Ha 500-as Iveco-val mész, nem biztos, hogy 500-as Volvo kategóriában van az autód! Fogyasztásban sem biztos, hogy ugyanazt produkálja a két vas.

A GKI teszten a helyes választ add meg, de tudd, hogy valóságban ismerned kell az autódat ahhoz, hogy jól használd és ne okozzon bosszúságot!

A következő posztot a beszerzőknek szánom, és mindazoknak, akik felelősek a gépjárművek üzemeltetéséért….