Teljesítmény vs. Nyomaték vs. Gazdaságosság I. rész

A legutóbbi oktatás alkalmával az oktatónak is elmondtam a véleményem.

Nevezetesen, hogy a GKI oktatásokon, pont ebben a témában szükséges lenne a járművek beszerzéséért felelős dolgozóknak -időnként a tulajdonosoknak – is részt venni.

Az írásom alapja az a kérdés a GKI tesztlapon, amely azt kéri, hogy az 1000-1200 ford/perc fordulatot tartsd a járművel, hogy ideális legyen a fogyasztásod!

Miért?

Mert egyszerű elmondani egy gépjárművezetőnek, hogy mikor a legalacsonyabb az üzemanyag fogyasztás és egy vizsgán egy tesztben számonkérni, ugyanakkor a valóságban sokszor az adott jármű nem felel meg a GKI oktatáson bemutatottaknak.

GKI-ban oktatott ideális fordulatszám!

Ahogy az ábran is látod és az oktatáson is tanították a zöld jelzés felső tartományában tartott fordulatszám az ideális, ekkor fogyaszt jól bármelyik tehergépjármű.

Ehhez még hozzátesznek általában egy ábrát, amelyet csak felületesen futnak át, pedig a két ábra együtt ad igazán sok információt nekünk gépkocsivezetőknek (illetve adhatna a beszerzőknek és tulajdonosoknak is!).

A tankönyvből és a tesztlapokról ismert jellegrajz egy motorról…

A helyzet a gyakorlatban:

Így, hogy egymás alatt van a két kép, talán egyértelműbb a helyzet! A jármű gazdaságos működését nem a névleges teljesítmény határozza meg.

Azaz, jelen esetben ez a 370 Le-s motor, nem a 370 Le meglétekor fogyaszt a legjobban, ami 1800 ford/perc fordulatszámon jelenik csak meg!

Látható, hogy ez a motor az ábra alsó részén a legalacsonyabb fogyasztását hozzávetőlegesen az 1000-1350 ford/perc produkálja, ami ahogyan az ábrán is látható megegyezik a motor maximális nyomatékának tartományával 2300 Nm-es legnagyobb nyomatékkal.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ezzel a járművel akkor járunk a leggazdaságosabban, ha a motor fordulatszámát 1300 ford/perc szinten tartjuk, ahol a nyomatéktartomány is a legideálisabb.

Mondom a saját példámat is, hogy minden tiszta legyen!

Egy IVECO STRALIS 330 Le-s névleges teljesítménnyel rendelkező gépjárművet vezetek, amelynek a fordulatszáma, a gyártó szerint, ahogyan az a képen is látszik 1200 – 1700 ford/perc tartományban van!

A GKI-ben oktatotthoz képest eltérés a valóságban!

Jól látható, hogy a GKI-ben oktatott információkhoz képest ez a jármű nem rendelkezik azokkal a paraméterekkel, amelyekkel az oktatásban találkozol.

Itt is igaz, hogy ebben a tartományban tartsuk a fordulatot, DE!

Mivel ennek a motor fordulatszámnak az eléréséhez üzemanyagra van szükség, így érthető, hogy mindenképpen többet fogyaszt ez az autó, egy hasonló kaliberű, de alacsonyabb fordulaton előállított maximális forgatónyomatékkal rendelkező járműhöz képest.

Egyértelmű, hogy ez a motor karakterisztika, nem lesz közel sem olyan gazdaságosan üzemeltethető, mint a GKI oktatási anyagokban szereplő járműé!

Mi a köze a maximális forgatónyomatéknak, a névleges teljesítményhez? Miért fontos a kettő éles elválasztása egymástól a gépkocsivezetőnek?

Na ez lesz a következő rész….

One Comment

  1. Pingback: Teljesítmény vs Nyomaték vs Gazdaságosság II. rész – Varga András Blogja

Comments are closed.