Teljesítmény vs. Nyomaték vs. Gazdaságosság I. rész

A legutóbbi oktatás alkalmával az oktatónak is elmondtam a véleményem.

Nevezetesen, hogy a GKI oktatásokon, pont ebben a témában szükséges lenne a járművek beszerzéséért felelős dolgozóknak -időnként a tulajdonosoknak – is részt venni.

Az írásom alapja az a kérdés a GKI tesztlapon, amely azt kéri, hogy az 1000-1200 ford/perc fordulatot tartsd a járművel, hogy ideális legyen a fogyasztásod!

Miért?

Mert egyszerű elmondani egy gépjárművezetőnek, hogy mikor a legalacsonyabb az üzemanyag fogyasztás és egy vizsgán egy tesztben számonkérni, ugyanakkor a valóságban sokszor az adott jármű nem felel meg a GKI oktatáson bemutatottaknak.

GKI-ban oktatott ideális fordulatszám!

Ahogy az ábran is látod és az oktatáson is tanították a zöld jelzés felső tartományában tartott fordulatszám az ideális, ekkor fogyaszt jól bármelyik tehergépjármű.

Ehhez még hozzátesznek általában egy ábrát, amelyet csak felületesen futnak át, pedig a két ábra együtt ad igazán sok információt nekünk gépkocsivezetőknek (illetve adhatna a beszerzőknek és tulajdonosoknak is!).

A tankönyvből és a tesztlapokról ismert jellegrajz egy motorról…

A helyzet a gyakorlatban:

Így, hogy egymás alatt van a két kép, talán egyértelműbb a helyzet! A jármű gazdaságos működését nem a névleges teljesítmény határozza meg.

Azaz, jelen esetben ez a 370 Le-s motor, nem a 370 Le meglétekor fogyaszt a legjobban, ami 1800 ford/perc fordulatszámon jelenik csak meg!

Látható, hogy ez a motor az ábra alsó részén a legalacsonyabb fogyasztását hozzávetőlegesen az 1000-1350 ford/perc produkálja, ami ahogyan az ábrán is látható megegyezik a motor maximális nyomatékának tartományával 2300 Nm-es legnagyobb nyomatékkal.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ezzel a járművel akkor járunk a leggazdaságosabban, ha a motor fordulatszámát 1300 ford/perc szinten tartjuk, ahol a nyomatéktartomány is a legideálisabb.

Mondom a saját példámat is, hogy minden tiszta legyen!

Egy IVECO STRALIS 330 Le-s névleges teljesítménnyel rendelkező gépjárművet vezetek, amelynek a fordulatszáma, a gyártó szerint, ahogyan az a képen is látszik 1200 – 1700 ford/perc tartományban van!

A GKI-ben oktatotthoz képest eltérés a valóságban!

Jól látható, hogy a GKI-ben oktatott információkhoz képest ez a jármű nem rendelkezik azokkal a paraméterekkel, amelyekkel az oktatásban találkozol.

Itt is igaz, hogy ebben a tartományban tartsuk a fordulatot, DE!

Mivel ennek a motor fordulatszámnak az eléréséhez üzemanyagra van szükség, így érthető, hogy mindenképpen többet fogyaszt ez az autó, egy hasonló kaliberű, de alacsonyabb fordulaton előállított maximális forgatónyomatékkal rendelkező járműhöz képest.

Egyértelmű, hogy ez a motor karakterisztika, nem lesz közel sem olyan gazdaságosan üzemeltethető, mint a GKI oktatási anyagokban szereplő járműé!

Mi a köze a maximális forgatónyomatéknak, a névleges teljesítményhez? Miért fontos a kettő éles elválasztása egymástól a gépkocsivezetőnek?

Na ez lesz a következő rész….

Amiről nincs szó a GKI oktatáson…

Sokan a gépkocsivezetők közül azt tartják, hogy a GKI oktatás egy teljesen felesleges dolog és teljesen feleslegesen van 5 évente felujító képzés. Ugyanakkor a “tapasztaltak” folyamatosan kritikával illetik a fiatal, illetve kedző gépjárművezetőket, pedig hát honnan is tudná….

A magam véleménye az, hogy nagyon jó dolog, hogy a hivatásos gépjárművezetés egy alap ismeretanyaghoz van kötve és csak ennek az anyagnak a megismerése után van lehetőség aktívan részt venni a közlekedésben.

Sajnálom viszont, hogy számos ponton eltér a valóság és az elmélet egymástól és erre sem az oktatók, sem pedig a tananyag gazdái nem hívják fel a figyelmét a tanulóknak.

Valójában ezért hoztam létre ezt az oldalt, hogy kicsit közelebb hozzuk a gykorlatot az elmélethez.

Forgattam a jelenleg elérhető tankönyvek mindegyikét, de például a digitális tachográfokról tartott oktatási anyagokban egy szót sem találtam a részletes tachográfhasználattal kapcsolatban.

Mivel a tankönyvekben csak egy-egy kiragadott példa van elhelyezve, ezért fontosnak tartom, hogy minden GKI oktatásban részt vevő tudja, hogy a tachográfok gyakorlati használata a használatba vételt megelőzően is megismerhető és ehhez nem kell tanfolyam.

Azonnali információk minden tachográfról!

Honnan érheted el mindezt?

Minden tachográfra készül egy úgynevezett “Felhasználói kézikönyv”, ezt ideális esetben megtalálod a járműben, amellyel dolgozol.

Használati utasítás, felhasználói kézikönyv

Ezeket a kézikönyveket egyébiránt letöltheted teljesen ingyenesen (ne fizess semmi okosságért!) PDF formátumban a gyártók honlapjáról, az adott típusra vonatkozóan, ami abban az autóban van, amivel dolgozni fogsz.

Miért is fontos ez?

Egyrészt, a tachográfok ugyan egységes jelzésekkel dolgoznak, ugyanakkor kis eltérések a kezelésükben vannak.

Példa: A GKI oktatáson azt tanítják, hogy: minden adatot UTC időben kell megadnod. Ez a gyakorlatban nincs minden esetben így. Tachográftól függően vannak típusok, amelyek helyi időben kérik a kiegészítések bevitelét, ilyenkor, ha UTC időben adsz meg adatot, akkor eltérsz – az időzóna miatt – például a napi pihenő időben a valóságtól!!!

Másrészt, a tachográfok biztonságos és tudatos kezelése megóv a bírságoktól. Ehhez a legnagyobb segítség, ha példákkal és konkrét képekkel kiegészítve látod a teendőket.

Harmadrészt, megtalálod benne azokat az információkat is, amelyeket az üzemeltetők használnak. Itt megtalálod, a rólad és a járműről tárolt adatok típusait, illetőleg azokat az ismereteket, amelyeket az üzembentartóknak meg kell valósítaniuk a jármű üzemeltetése kapcsán.

Felhasználói kézikönyv járművezetőkre vonatkozó része

Ha tehát most készülsz GKI vizsgára, vagy egyszerűen csak jobb vagy magabiztosabb szeretnél lenni a tachográfokat illetően, akkor ne habozz, keress rá a neten az általad használt tachográfra és tanulmányozd a használati utasítást. Pár oldal átnézése megkönnyíti a munkádat, megóv a bírságtól és felruház némi ismerettel, így nem leszel megvezethető!

A gépkocsivezetőkről

Pár hónapja feltettem egy videót a YouTube-csatornámra. Amíg ezzel az oldalammal bíbelődtem, nem is foglalkoztam azzal, hogy mi történik a csatornán, mennyien nézik, vagy nem nézik meg a videót…

Most, hogy egyre közelebb vagyok a teljesen elkészített honlaphoz, benéztem ide is. Meglepődve láttam, hogy 28 ezer felett van a megtekintések száma, így igyekszem majd a következőkben videóval összekötni a mondandómat.

Amiről most szólni szeretnék, az a kommentek és megnyilvánulások a csatornámon. Nem fogok letiltani senkit, mert szerintem fontosak a vélemények.

Mindazonáltal – és ezt már nálam okosabb és tanultabb emberek is elmondták – meglepődve tapasztalaom, hogy mi férfiak (és ebbe magamat is belesorolom!!!), mennyire képtelenek vagyunk arra, hogy egyszerűen csak úgy tudomásul vegyünk bármit is.

Sokan azt gondolják, hogy senki, csak ők tudnak mindent a vezetésről és ez a legjellemzőbb a férfiakra. Születésünk óta gondoljuk úgy, hogy mi ezt sokkal jobban csináljuk mint a nők, vagy bárki más, akiről úgy gondoljuk, hogy bármiben is fölé kerekedhetünk.

Elmondom akkor a véres valóságot!

Az, hogy ki és mennyi éve vezet nem jelent semmit. Az, hogy mennyi kilómétert vezettél le eddig, az nem jelenti azt, hogy te már biztosan tudod a dolgokat. Azt viszont igen, hogy lehetnek rosszul elsajátított dolgok a vezetési stílusodban, amelyekre el kell fogadnod a kritikát, be kell tudnod ismerni a hibákat és tudnod kell tenni ellene. Az, hogy a férfiak gondolkodása jelentősen eltér a nők gondolkodásától, az meg evolúció.

Az egész mondandóm csak azért fontos, mert pusztán tájékoztatásnak tettem fel egy videót, amely a forgózsámolyos pótkocsival való tolatásról szól. Erre érkeztek a kritikus megjegyzések, amelyekre egy-egy videóval fogok reagálni, megmutatva azt, hogy a vezetési évek és a levezetett kilóméterek is jelentéktelenek a gépkocsivezetés szempontjából. A tudatosság és a fejlődni akarás jelenti a JÓ gépkocsivezető személyiségének alapját, nem pedig a rutin!

Költöztünk, 70 nm-ből 50 nm-re…

2018 szeptember 22. szombat a nap, amelyen végleg elhagytuk a “nagyon drága albérletünket”, amelyet mindösszesen 12 évig laktunk.

Elkészítek majd egy összesítést, amelyben pontosan kiszámolom, hogy a bankok és a végrehajtó összesen mennyit szedett össze tőlünk, ebben megírom majd, a valódi számokat, természetesen a rendelkezésemre álló banki adatok alapján és alátámasztva mindezt, csak azért, mert szeretném, ha látná mindenki, aki hitelfelvétel előtt áll, hogy miért NE TEGYE.

De visszatérek a költözésemre, amely persze megviselte az egész családot. Szóval esőt jósoltak az időjárás szakik, azonban Isten ismét velünk volt és velünk is maradt…

Reggel 8 órakor érkezett a teherautó és 11 óráig csak a felpakolás zajlott, szerencsénkre minden befért és mindent sikerült egyszerre elvinnünk magunkkal.

Pakolás az új házba…

Persze sokat jelent, hogy egy 70 négyzetméteres ingatlan helyett egy 50 négyzetméteresbe költözünk, így nem mindennek jutott hely. Bútorokról, és sok-sok holminkról kell lemondanunk a helyhiány miatt.

Ami nem fért be…

De mit nyertünk?

Nyertük, hogy nyugalmat kapunk, mert a végrehajtó és a bankok egyszerűen eltűnnek az életünkből. Nyertük, hogy a panel lakás, amely a városban forgalmas helyen volt, családi házzá változott nagy telekkel, temérdek zölddel, olyan izgalmas dolgokkal, mint például erdő, állatok (bár ezek voltak a városban is, csak kétlábúak), virágok, gyümölcsfák, fű, saját melléképület, spájz, műhely, garázs…. És ami hirtelen és nagyon szembetűnő, az a gyerekeim mosolya és ténykedése….

A fiam első “fakardja”…

A fiam már a költözés alatt elkezdte gyártani ezt a remekművet, ami szerintem elképesztően jól sikerült… Eddig a Fő utcán, Kaposváron, volt lehetőségünk kardot vásárolni, persze kereskedői fondorlatos áron (drága, de legalább hamar tönkremegy). Személy szerint nagyon büszke vagyok a fiamra, mert életében először fordult vele elő, hogy önmaga gyárthatta le a játékát, nem pedig egy boltban, vásározónál jutott hozzá!

Azt még hozzáteszem, hogy ez idő alatt a kislányom, a saját szobáját rendezgette be, mint egy kis lakberendező és rettentően élvezte, hogy minden oda kerül, ahová szeretné…

A hétvége lezárása persze egy Európai Bizottsági döntés, amely ismét reményt ad a még devizahitellel küzdőknek a bizakodásra.

Megvallom, szerintem a napokban az igazságügyi minisztérium pezsgő életet élhet. Gondolom Trócsányi miniszter Úr (ez a talpig gerinces ember – persze csak talp felett nem az) igyekszik egy olyan jogszabályt kierőltetni magából, amely ismét visszamenőleg módosítja majd a törvényeket itt Magyarországon, azért, hogy ismét benyalj kedvezzen a bankoknak és ne lehessen az Európai jogharmonizáció jegyében egységes döntéseknek születnie. Ja, és a haveroktól nehogy eltűnjenek a források…. Ne adj Isten, esetleg vissza kelljen fizetni pénzeket….

2.0 azaz devizahitel után…

Hálás vagyok, hogy olyan helyzetben vagyok, amikor nem kell azon aggódnom, hogy miként lesz fedél a családom feje felett.

Idáig eljutni nem volt egyszerű, persze nem kizárólag magamnak köszönhetem. Részben a rossz döntéseimnek, részben pedig a a csodálatos megvezetésnek, amelyet több politikai párt (kettő, amelyből az egyik csak névleges létszámmal rendelkező párt, de a kétharmad élharcosa…) is véghez vitt az emberekkel.

Szóval Kaposváron vásároltunk lakást 2006-ban. Azok közé tartoztunk, akiknek a szülei nem tudtak előre megfinanszírozni egy lakást vagy egy házat, így kénytelenek voltunk vásárolni magunknak egyet.

Megláttuk és beleszerettünk egy magasföldszinti, 3 szobás panellakásba, amely a készülődő gyermekeinknek és nekünk is megfelelt…. Mivel nem tudtuk megvenni önerőből, ezért felvettünk egy, jobban mondva két deviza alapú hitelt, az akkor oly népszerű hitelközvetítők segítségével.

Az álmunk volt, rémálommá tette a bank és a kormány!

Mielőtt bárki is magyarázna, igen, ez az a fajta devizakölcsön, amelyet 2001-ben a FIDESZ tett elérhetővé a Magyar emberek számára és amelyben a bankok EGY DARAB DEVIZÁT SEM VÁSÁROLTAK GYAKORLATBAN külföldről, pusztán névlegesen forgatták a szerződésekben. Igen, az a fajta hitel, amelyet a FIDESZ 2014-ben okosan forintosított, hozzávetőleg 100%-al magasabb árfolyamon, mint a felvételkori árfolyam.

Így lett lehetséges, hogy 4,1 millió forintos hitel, 10 éves törlesztése után (hozzávetőleg 6 millió forint megfizetése után!), a forintosításkor 6,1 millió forinttal tartoztunk az OTP banknak egy devizaalapú, támogatott kamatozású és lakáskasszával kombinált devizaalapú és jelzálog fedezetű hitelre.

Ezzel párhuzamosan a Raiffeisen Bank által nyújtott 2,5 millió forintos (piaci kamatozású, szabad felhasználású jelzáloghitel!) hitelünk, 10 év törlesztés után, azaz megfizetett 6 millió forint után, a forintosításkor mindösszesen 5,9 millió forint tartozást mutatott a bank felé.

A végrehajtókkal, a “becsületes” hitelsegítséget nyújtókkal, az ügyvédekkel és a kormányunk (FIDESZ) által folytatott csatákat elvesztve, gyakorlatilag 0 azaz NULLA forint nyereséggel, sikeresen el tudtuk adni ingatlanunkat.

Magyarul, mehettünk a lakhatásunkra megoldást keresni, 46-40 évesen, egy 13 és 11 éves gyerekkel…

A bankokról és a végrehajtóról, majd később is írok, mert egyszerűen nem tudom nem elmondani, hogy mennyire felháborító az OTP Bank, a Raiffeisen Bank és a végrehajtók magatartása (pénzéhsége!)

Újrakezdünk, mert Isten mindvégig velünk volt és sok hozzánk hasonló sorsú emberrel és családdal ellentétben, nekünk megadatott a lehetőség, hogy újra elinduljunk, csak egy kis vidéki házban, de sokkal megfontoltabban, mint ezeddig bármikor!

Újrakezdés vidéken, kis családi házikóban!

Bejárás a munkahelyekre és az iskolába, kert és kertészkedés, építkezés, átalakítás, stb…, erről fogok írni és közben időnként dühöngök is majd minden bizonnyal.