Amiről nincs szó a GKI oktatáson…

Sokan a gépkocsivezetők közül azt tartják, hogy a GKI oktatás egy teljesen felesleges dolog és teljesen feleslegesen van 5 évente felujító képzés. Ugyanakkor a “tapasztaltak” folyamatosan kritikával illetik a fiatal, illetve kedző gépjárművezetőket, pedig hát honnan is tudná….

A magam véleménye az, hogy nagyon jó dolog, hogy a hivatásos gépjárművezetés egy alap ismeretanyaghoz van kötve és csak ennek az anyagnak a megismerése után van lehetőség aktívan részt venni a közlekedésben.

Sajnálom viszont, hogy számos ponton eltér a valóság és az elmélet egymástól és erre sem az oktatók, sem pedig a tananyag gazdái nem hívják fel a figyelmét a tanulóknak.

Valójában ezért hoztam létre ezt az oldalt, hogy kicsit közelebb hozzuk a gykorlatot az elmélethez.

Forgattam a jelenleg elérhető tankönyvek mindegyikét, de például a digitális tachográfokról tartott oktatási anyagokban egy szót sem találtam a részletes tachográfhasználattal kapcsolatban.

Mivel a tankönyvekben csak egy-egy kiragadott példa van elhelyezve, ezért fontosnak tartom, hogy minden GKI oktatásban részt vevő tudja, hogy a tachográfok gyakorlati használata a használatba vételt megelőzően is megismerhető és ehhez nem kell tanfolyam.

Azonnali információk minden tachográfról!

Honnan érheted el mindezt?

Minden tachográfra készül egy úgynevezett “Felhasználói kézikönyv”, ezt ideális esetben megtalálod a járműben, amellyel dolgozol.

Használati utasítás, felhasználói kézikönyv

Ezeket a kézikönyveket egyébiránt letöltheted teljesen ingyenesen (ne fizess semmi okosságért!) PDF formátumban a gyártók honlapjáról, az adott típusra vonatkozóan, ami abban az autóban van, amivel dolgozni fogsz.

Miért is fontos ez?

Egyrészt, a tachográfok ugyan egységes jelzésekkel dolgoznak, ugyanakkor kis eltérések a kezelésükben vannak.

Példa: A GKI oktatáson azt tanítják, hogy: minden adatot UTC időben kell megadnod. Ez a gyakorlatban nincs minden esetben így. Tachográftól függően vannak típusok, amelyek helyi időben kérik a kiegészítések bevitelét, ilyenkor, ha UTC időben adsz meg adatot, akkor eltérsz – az időzóna miatt – például a napi pihenő időben a valóságtól!!!

Másrészt, a tachográfok biztonságos és tudatos kezelése megóv a bírságoktól. Ehhez a legnagyobb segítség, ha példákkal és konkrét képekkel kiegészítve látod a teendőket.

Harmadrészt, megtalálod benne azokat az információkat is, amelyeket az üzemeltetők használnak. Itt megtalálod, a rólad és a járműről tárolt adatok típusait, illetőleg azokat az ismereteket, amelyeket az üzembentartóknak meg kell valósítaniuk a jármű üzemeltetése kapcsán.

Felhasználói kézikönyv járművezetőkre vonatkozó része

Ha tehát most készülsz GKI vizsgára, vagy egyszerűen csak jobb vagy magabiztosabb szeretnél lenni a tachográfokat illetően, akkor ne habozz, keress rá a neten az általad használt tachográfra és tanulmányozd a használati utasítást. Pár oldal átnézése megkönnyíti a munkádat, megóv a bírságtól és felruház némi ismerettel, így nem leszel megvezethető!