Mennyire múlik a fogyasztás a gépkocsivezetőn?

A fuvarozás, szállítmányozás legjelentősebb kiadása az üzemanyagfogyasztás. Ha nem jól választottuk meg a járművet, akkor a fogyasztáson már nem sokat lehet javítani. – Mondják sokszor….

A helyzet az, hogy a gépkocsivezetők képesek ilyenkor is „csodát” tenni a fuvarozóknak. Más kérdés, hogy ebben képesek e a munkáltatók támogatni őket.

Nézzük meg, mi történik akkor, ha nem a legjobb autót vezetjük és nem a legjobb felszereltséggel. Mit is tehet ilyenkor egy gépkocsivezető!

Jobban fogalmazva, mennyi mindent tehet egy-egy gépkocsivezető!

Konkrét példám, egy általam 122 km-es útszakasz megtételére vonatkozik. Két nap, ugyanolyan terhelés, ugyanaz az útvonal, azonos útviszonyok.

122 km-es táv összehasonlítása…

Míg az első esetben csak és kizárólag az általam vezetett jármű gyári kivitelére támaszkodtam, a második esetben igyekeztem a jármű kényelmi berendezéseinek használatát korlátozni. (Számomra az automata váltó is ide tartozik!)

Ez azt jelenti, hogy a második esetben manuálisan váltottam és igyekeztem a lehető legjobban az optimális fordulatszám-tartományban tartani a motort, ezzel együtt igyekeztem közel azonos sebességgel haladni a járművel. A konkrét ismerethez hozzá tartozik, hogy ez egy IVECO Stralis 330-as jármű, mellyel egy Wielton 18 tonna összgördülő súlyú, de az út során csak 9,1 tonna összgördülő súllyal rendelkező, forgózsámolyos pótkocsi lett vontatva.

Az út Kaposvár – Székesfehérvár viszonylatban történt, mindkét esetben Kaposvárról – Igal érintésével közlekedtem, Kereki után pedig a Kőröshegyi völgyhíd után hajtottam fel az autópályára. Tehát alsóbbrendű út, autópálya és emelkedők is vannak az úton. Igyekeztem a legváltozatosabb útvonalat használni, ahol bőven van emelkedő, kanyar így a váltásokkal és a fékezésekkel is meg kell küzdeni…

Az automata váltó használata mellett az átlagsebesség a megadott szakaszra 67,4 km/h, tehát az első esetben.

Automata váltós tempó
Manuális váltásokkal az út…

Mindkét esetben a vezetési időket is láthatóvá teszem, hogy a konkrétan úton töltött idő is egyértelmű legyen.

A második esetben, ahol én váltottam az átlagsebesség 64,3 km/h volt.

Ebből messzemenő következtetés csak annyi vonható le, hogy mindösszesen pár perccel értem később a kijelölt helyre.

Nézzük tovább, hogy mit mutatott a teherautónk kijelzője a megállást követően. Itt látható a szembetűnő változás.

122 km, 36 liter üzemanyag felhasználás, automata váltó, tempomat, stb…

A fogyasztási adatok szerintem a legérdekesebbek. Ezen a 122 km-en mindösszesen 3 literrel fogyasztott kevesebbet ugyanaz a jármű, pusztán azért, mert kézi váltásokkal és a motor fordulatszámának optimális tartományban – (nyomaték szempontjából!) a GKI-ban is meghatározott és emlegetett felső tartományában – használtam a járművet.

Kézi beavatkozás a váltásoknál, ugyanaz a 122 km

Mondható, hogy ez nem egy nagy szám. Mindazonáltal tisztán kivehető az eredményből, hogy esetünkben, a gyártó által beállított jármű és az üzemeltető által jónak vélt gép, alaphangon 100 km-ként hozzávetőlegesen 3 literes fogyasztási többletköltséget okoz. Még akkor is, ha nem beszélünk az egyéb lehetőségekről!

Az is jól látható, hogy adott esetben a gépkocsivezető hozzáállása, illetve odafigyelése képes ezeket a hibákat jelentősen korrigálni.

Ennél a járműnél, természetesen ez csak egy elenyésző megtakarítás.

Vezetéstechnikai megoldásokkal, további üzemanyag megtakarítás érhető el!!!

Tudni kell, hogy átlagosan egy-egy járműnél közel 30-33%-os megtakarítás lenne realizálható, amely pusztán a jármű vezetési stílusától, technikájától függ, tehát a gépkocsivezetőtől. Ez összességében elképesztő szám, ha kivetítjük a hazai tehergépjármű állományra, nem is beszélek arról, hogy mi történhetne, ha ezeket az ismereteket oktatnák a személy-gépjárművezetők körében és alkalmazásukat megkövetelhetővé tehetnénk.

Környezetszennyezésről is beszélek, mert ha ezeket a számokat általánosan hozná mindenki, akkor azonnal radikálisan csökkenthető lenne a kibocsátott károsanyag mennyiség, és ez nem is kerülne semmilyen beruházásba! Pusztán ismeretbővítésbe és némi gyakorlatba….